Kebanyakan artikel disini adalah karya Al-Marhoum Tuan Guru Syeikh Wan Mohd Shaghir Abdullah R.A cucunda kepada Tuan Guru Syeikh Ahmad Al-Fathanie, juga dari akhbar2 nasional yang lain dan laman2 web yang bertebaran di alam maya juga disaduri macam2 hikayat,riwayat,kaifiat dan khasiat keemasan saya himpun dan susun sebagai koleksi peribadi dan bagi tatapan dan santapan rohani buat teman-teman yang sudi...himpunan artikel2 terbaru saya sekarang lebih muyul kepada informasi kesihatan ala muslim-jawi kearaban..... dan saya mula berjinak2 dengan jualan secara online produk kesihatan muslim, khasnya peralatan bekam (Set cawan, jarum dan pen bekam) dan khidmat pembekaman, Sudi-sudilah ziarah dan sudikan tinggal komentar anda. TQ

Khamis

MASJID SULTAN OMAR BERKUBAH EMAS

Masjid Sultan Omar - Tercantik dan berkubah emas


Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin di Brunei, sesuai dengan gelarannya sebagai masjid tercantik di rantau Asia Tenggara.


TIDAK ramai yang meletakkan negara Brunei Darussalam sebagai salah satu destinasi pelancongan mereka, memandangkan belanja sara hidup di sana yang tinggi.

Pun begitu, Brunei yang diakui antara negara terkaya di dunia ini hakikatnya mempunyai masjid-masjid yang indah lagi menarik. Antaranya; Masjid Jamek Asr Hassanil Bolkiah dan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin.

Di ibu negerinya pula, Bandar Seri Begawan terdapat tempat-tempat bersejarah lagi menyeronokkan.

Taman Permainan Jerudong, Kampung Ayer, Istana Nurul Iman dan Muzium Teknologi Melayu mampu menggamit kehadiran pengunjung khasnya dari luar.

Tempat beribadat yang penulis maksudkan dan ingin diketengahkan ialah Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin yang terletak berhampiran Perkampungan Ayer di Sungai Kedayan, Brunei.

Ia mula dibina pada 4 Februari 1954 atas hasrat dan cita-cita Sultan Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien. Empat tahun kemudian iaitu pada tahun 1958, pembinaannya siap sepenuhnya.

Baginda mengangkat martabat agama Islam ke tempat yang tinggi dan menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi Negeri Brunei Darussalam.

Lantaran itu, nama masjid ini diambil bersempena dengan nama baginda sultan.

Masjid berkubah emas ini didirikan di atas sebidang tanah seluas lima ekar berdekatan dengan pinggir Sungai Brunei, Bandar Brunei (kini dikenali Bandar Seri Begawan) dan merupakan salah sebuah masjid terindah di Asia Tenggara.

Bangunan masjid ini mempunyai bentuk senibina Islam klasik, dihias dengan mozek emas, marmar dan kaca berwarna-warni.

Ia direka oleh seorang arkitek berbangsa Itali. Malah ia juga merupakan bangunan tertinggi di bandar tersebut.

Sementara di bahagian lantai dan dinding masjid pula, menggunakan marmar terbaik yang diimport dari Itali, granit dari China dan lampu candelier dari England.

Permaidani yang terbentang di dalam masjid ini pula ditempah khas dari Arab Saudi dan Belgium.

Menara masjidnya mempunyai lif, manakala kubahnya diperbuat daripada emas, setiap satunya berukuran 53 dan 54 meter tinggi, boleh dilihat dari semua arah di sekitar bandar tersebut.

Menarik

Oleh itu, tidak hairanlah setiap kali laungan azan berkumandang, gemanya mencecah ke serata pelosok bandar ini. Bermula sebelum fajar menyingsing hinggalah terbenam matahari.

Di bahagian lagun pula dibina sebuah kapal konkrit yang berbentuk Kenaikan Diraja kurun ke-16.

Kebiasaannya majlis-majlis berbentuk keagamaan seperti tilawah al-Quran diadakan di sini semenjak tahun 1960 an lagi hingga hari ini.

Masjid ini dibuka secara rasmi oleh Sultan Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan Brunei ke-28 pada hari Jumaat, 26 September 1958.

Masjid yang mampu menampung kapasiti jemaah seramai 3,000 orang ini cantik dirakamkan gambarnya sama ada pada siang hari mahupun semasa matahari sedang terbenam atau lewat senja.

Sebanyak 3.5 juta mozek daripada logam menghiasi bahagian dalam kubah utama, kolam air dan sebahagian dalaman bangunan, secara tidak langsung ia memberi imbasan yang menarik .

Masjid ini boleh dilawati pada hari Ahad hingga Rabu dari pukul 8.00 pagi hingga 12.00 tengah hari, 2.00 petang hingga 3.00 petang dan 5.00 petang hingga 6.00 petang.

Masjid ditutup kepada orang bukan Islam pada hari Khamis. Manakala akan dibuka pada hari Sabtu sekiranya tidak ada majlis-majlis rasmi pada keesokan harinya.

Artikel asal Oleh ZUARIDA MOHYIN utusan Malaysia 31/03/2005

Tiada ulasan: