Kebanyakan artikel disini adalah karya Al-Marhoum Tuan Guru Syeikh Wan Mohd Shaghir Abdullah R.A cucunda kepada Tuan Guru Syeikh Ahmad Al-Fathanie, juga dari akhbar2 nasional yang lain dan laman2 web yang bertebaran di alam maya juga disaduri macam2 hikayat,riwayat,kaifiat dan khasiat keemasan saya himpun dan susun sebagai koleksi peribadi dan bagi tatapan dan santapan rohani buat teman-teman yang sudi...himpunan artikel2 terbaru saya sekarang lebih muyul kepada informasi kesihatan ala muslim-jawi kearaban..... dan saya mula berjinak2 dengan jualan secara online produk kesihatan muslim, khasnya peralatan bekam (Set cawan, jarum dan pen bekam) dan khidmat pembekaman, Sudi-sudilah ziarah dan sudikan tinggal komentar anda. TQ

Ahad

TOK AYAH PUNYA ILMU PENGGERUN HARIMAU

Haji Muhammad Salleh bin Haji Idris
Haji Muhammad Salleh telah dilahirkan pada tahun 1870-an di Kampung Bendang Badang, Patani, Thailand. Beliau juga dikenali dengan nama 'Tok Ayah Lubuk Kawah'. Beliau mendapat pendidikan awal di Pondok Kampung Bendang Badang, Patani di bawah asuhan Wan Muhammad Idris bin Wan Muhammad Jamal atau lebih dikenali dengan nama Tok Sheikh Jarum. Tetapi pengajiannya terhenti seketika setelah Tok Sheikh Jarum berhijrah ke Kedah. Tidak lama kemudian, beliau dan bapanya turut berhijrah ke Kedah dan di Kedah, beliau mendesak bapanya mencari Tok Sheikh Jarum untuk menyambung pengajiannya. Beliau merupakan murid harapan Tok Sheikh Jarum dan justeru itulah beliau dilantik menjadi kepala mutala'ah (Ketua Murid). Beliau meneruskan pengajiannya di Tanah Suci Mekah dan menimba ilmu daripada beberapa orang guru, antaranya seperti Sheikh Abdullah Singgora.

Sekembalinya dari Mekah, beliau mengembara dengan berjalan kaki untuk mencari ilmu agama. Dari Kedah, beliau bertolak ke Patani, ke Kelantan dan seterusnya ke Terengganu. Di Terengganu, beliau menyebarkan semua ilmu yang dipelajarinya dengan mengajar di surau Kampung Losong. Beliau kembali semula ke Kedah tidak lama kemudian dan membuka sebuah pondok di Sungai Korok, Alor Changleh, Jitra, Kedah. Semasa mentadbir institusi pondok tersebut, beliau diminta memangku jawatan Tok Guru yang pergi menunaikan fardhu Haji di Mekah.

Haji Muhammad Salleh menyumbang tenaga dengan mengajar al-Quran kepada penduduk kampung. Kemudian, barulah beliau memulakan pengajian pondok di atas tanah seluas 5 ekar yang diwakafkan oleh penduduk Lubuk Kawah. Pelajaran yang diajar adalah berbentuk keagamaan seperti Fiqah, Tafsir, Hadis, al-Quran dan sebagainya.

Satu sifat beliau yang agak ganjil yang ada pada tokoh ini ialah beliau memelihara anjing. Jarang orang alim memelihara anjing dan sifat tersebutlah yang menjadikan beliau sebagai luar biasa. Namun, baginya anjing yang dipelihara itu adalah untuk mengawal keselamatan kampungnya daripada perompak atau binatang buas.

Beliau tidak ketinggalan dalam bidang perubatan secara tradisional di mana beliau akan mengubati pesakitnya dengan menggunakan penawar daripada akar pokok kayu. Rumah Haji Muhammad Salleh juga menjadi tempat orang mencari perlindungan daripada sebarang ancaman terutamanya penyamun. Pada masa pendudukan Jepun, pondoknya juga menjadi perlindungan daripada keganasan askar-askar Jepun. Ini disebabkan sifat keberanian yang ada padanya. Beliau dikatakan memakai 'penggerun harimau'. Lantaran itulah harimau tidak berani mengganggunya walaupun beliau berada di kawasan hutan yang banyak harimau.

Haji Muhammad Salleh menjalankan kegiatan dakwah secara aktif namun beliau tidak terikat dengan sebarang ajaran tarikat. Dalam bidang tarikat, beliau lebih suka bersikap berkecuali terutama di dalam pertikaian ilmu tarikat. Haji Muhammad Salleh meninggal dunia pada pertengahan tahun 1943

[Sumber]

Tiada ulasan: