Kebanyakan artikel disini adalah karya Al-Marhoum Tuan Guru Syeikh Wan Mohd Shaghir Abdullah R.A cucunda kepada Tuan Guru Syeikh Ahmad Al-Fathanie, juga dari akhbar2 nasional yang lain dan laman2 web yang bertebaran di alam maya juga disaduri macam2 hikayat,riwayat,kaifiat dan khasiat keemasan saya himpun dan susun sebagai koleksi peribadi dan bagi tatapan dan santapan rohani buat teman-teman yang sudi...himpunan artikel2 terbaru saya sekarang lebih muyul kepada informasi kesihatan ala muslim-jawi kearaban..... dan saya mula berjinak2 dengan jualan secara online produk kesihatan muslim, khasnya peralatan bekam (Set cawan, jarum dan pen bekam) dan khidmat pembekaman, Sudi-sudilah ziarah dan sudikan tinggal komentar anda. TQ

Isnin

Empat jenis manusia yang dijauhi Ilmu

(gambar hiasan saje)
Empat Golongan yang akan jahil sampai bila-bila

Segala puji bagi Allah yang menghidupkan hati-hati yang mati umpama menghidupkan tanah gersang yang kering kontang dengan tumbuhan yang segar menghijau, begitulah ilmu umpama air hujan yang menghidupkan buzur yang kontang.

Al-Kesahnya pada suatu hari seorang ahli Ilmu dijemput menjamu selera oleh seorang Abkorie, duduklah orang alim tersebut disatu hidangan bersama lima orang tetamu lain termasuk si abkorie tadi, sebagai seorang alim yang banyak ilmu beliau tahu sunnah nabi ketika makan,rasul menuntut umatnya agar bercakap benda-benda yang bermanfaat ketika makan seadanya,beliau pun memulakan sapaan kepada salah seorang lelaki disisinya.

"Tuan, adakah tuan sudi mendengar kalau saya bagitau satu ilmu ? Langsung dijawab lelaki tersebut "Ilmu aku udah cukup, tak perlu apa-apa yang hendak dibagitau" majlis tersebut senyap membisu beberapa ketika, namun tanpa kecewa dan niat menghidupkan sunnah nabi lantas dia bertanya kepada seorang pemuda yang kedua disisinya "Adakah kamu punya persoalan untuk ditanya dan kita boleh berbincang bersama? Tetapi yang pelik bin ajaibnya tiba-tiba merah-merang muka pemuda tersebut, lalu Si ALim itupun mengulangi katanya maka dijawab pemuda tersebut " Aku malu"

Masing-masing diam sambil menjamu selera, agak lama membisu dengan niat yang baik langsung Si ALim tersebut mengutara kata kepada lelaki yg ketiga dihadapanya" Tuan,mungkin ada perkara dalam apa-apa bab yang menjadi kesamaran yang kita buleh sama-sama bincang sambil menjamu selera..? Lalu lelaki tersebut manggangguk kepala perlahan-lahan sambil mengiyakan dan berkata"Ya..memang benar aku ada sesuatu yang hendak ditanyai, tapi aku tidak mahu menjatuhkan air-muka aku dikhalayak ramai,aku ini orang terpandang masyarakat, punya status yang tinggi,cukuplah dengan ilmuku lonih "

Tercengang Si ALim mendengar jawaban ketiga-tiga manusia dihadapanya, setelah beberapa ketika beliau pun mengajukan kata-kata untuk lelaki yang keempat, bagaimana dengan tuan syeikh,elok sangatlah jika kita serikan halakoh kita dan jadikan ilmu sebagai pembasuh mulut juadah hari ini ? Langsung dijawabnya "Kamu siapa untuk aku bertanya dan berbincang? Engkau lebih muda dari aku,aku orang tua, aku dulu yang makan garam dari engkau, aku banyak membaca kitab dan semuanya aku faham dan aku mengerti,aku pasti jikalau ada yang aku tidak paham isinya tidak akan ada lagi orang yang mampu memahaminya"

Maka setelah selesai sudah majlis jamuan dan para tetamu beramah mesra sesama sendiri maka Si Abkorie tersebut menyapa Sang Alim seraya berkata " Tuan Sheikh, tenangkan perasaan tuan dari mengingati peristiwa tadi kerana aku melihat sesuatu yang amat pelik dalam hidupku, terhimpunya empat perkara dalam satu hidangan" Bertanya Sang ALim " Apa yang anda maksudkan dengan empat itu?" Lalu berkata Si Abkorie "Ada empat jenis manusia di dunia ini yang tidak akan mendapat ilmu selama-lamanya"

Pertama : Orang yang takabbur (Mustakbir)
Kedua : Orang yang malu bertanya (Mustahyie)
Ketiga : Orang yang merasa cukup dengan ilmunya (Mustaghnie)
Keempat : Orang yang menyombong diri. (Mustankief)

Jika ada salah satu dari sifat-sifat ini dalam diri seseorang pasti dia tidak akan beroleh ilmu selama-lamanya.

Renungkanlah......

Kisah diatas tidak ada kena mengena dengan mereka yang mati, tapi mungkin ada kena mengena dengan kita yang hidup. :) Semoga dapat mengambil iktibar dan pengajaran.
Sekian dari kokamania ..bimadadika Ya Sidi.

(Harap maaf kepada pembaca yang budiman, tatabahasa kurang memuaskan, kawe tok pandai mengarang alah mano ,hukhu..kalau sapo2 pandai edit lain kasi syok sikit dipersilakan, hakcipta sama2 pelihara)

Tiada ulasan: